M.F.A. nieuw in het dorpshart

Mijnheer de voorzitter,

De verkiezingsposters voor de Provinciale Statenverkiezingen van de SP hadden het niet mooier kunnen verwoorden. Met grote letters staat er: REKEN AF.

Zonder al teveel naar het verleden te kijken, onderstreep ik deze woorden graag.

Vandaag rekenen wij af met het plan van de vorige coalitie inzake het MFA-gedeelte van het nieuwe dorpscentrum.

Niet dat wij hier trots op willen zijn! In het geheel niet.
Maar we hadden te maken met een on-maakbaar plan.
Bij de ontwikkeling en uitwerking van het plan is de vorige portefeuillehouder wethouder Hendriks vastgelopen in drijfzand, terwijl wij ondertussen moesten geloven dat alles reeds in kannen en kruiken was.

Eigenlijk nemen wij dat de heer Hendriks niet kwalijk, want de realisatie van een nieuw dorpscentrum is geen sinecure en bijzonder ingewikkeld. Aan zijn inzet, doorzettingsvermogen en creativiteit heeft het dan ook zeker niet gelegen.
Ik steek dan ook mijn hand uit om nu met Raadsbrede steun tot een mooi resultaat te komen.

Ook vandaag liggen talloze documenten op tafel en je hebt veel geduld en financiële kennis nodig om de details te begrijpen en om een realistisch beeld te krijgen van het totaal. Kortom, moeilijk!

Konden wij vandaag in een tijdmachine stappen en de klok 6 jaar terug zetten, dan waren er nog twee supermarkten in het centrum en die waren in die tijd beide de dragers voor een economisch verantwoord plan.
Met de kennis van vandaag, kunnen wij dan, terug in 2008 en geleerd van de door ons gemaakte fouten, het eerdere plan duidelijker voor het voetlicht brengen. Wij hadden dit plan beter moeten uitleggen aan de bevolking. Dán was er in onze ogen inmiddels een schitterend nieuw dorpscentrum gerealiseerd.

Maar helaas, wij hebben in die fase forse fouten gemaakt, met name op communicatief gebied, en die zijn niet meer te herstellen.

Maar de D in de letters VVD staat voor Democratie en wij leggen ons gewillig neer bij de gang van zaken in de periode vanaf 2010. Met lede ogen hebben we echter de nieuwe planontwikkeling gevolgd; dat is de prijs van de democratie.
Uiteindelijk gaven wij ook steun, om verdere vertraging te voorkomen, en om de ondernemers en winkeliers in het dorpscentrum niet nog langer te laten wachten.

Echter, wij maakten ons grote zorgen toen de DeKa-markt uit het centrum vertrok. Dat hebben we vaak gezegd en dit is in onze ogen het begin van een nieuwe dramatische ontwikkeling in dit dossier.

Vandaag gemeende complimenten aan dit college en met name richting wethouder Fens. In minder dan een jaar tijd heeft zij een onbetaalbare en onrealiseerbare ontwikkeling van vlek B na lang onderhandelen omgebogen tot een realistische..
Knap gedaan!

Ook nu worden we met allerlei financiële overzichten geconfronteerd en wij zijn blij dat er ook door anderen in deze raad een secure analyse heeft plaatsgevonden. We zijn immers op zoek naar een duurzame oplossing en we willen een onbetaalbare erfenis voorkomen.

Het is niet eenvoudig het vorige plan met het huidige plan te vergelijken. De uitvoering en uitwerking zijn verschillend en de kostentabellen zijn niet één op één te controleren.
Ik ga u vandaag dan ook hier niet stap voor stap in meenemen. De analyse heeft binnen de fractie plaatsgehad.
Het is lastig dat de financiering en de kosten door elkaar heen in de stukken worden behandeld. Het had ons geholpen als enkele de kosten naast elkaar waren gezet en we dan vervolgens afzonderlijk de financiering zouden zien; zeg maar een versie voor leken en in Jip-en-Janneke-taal.

Maar het werd ons snel duidelijk dat het oude plan onmogelijk was. De huurprijs was onbetaalbaar en de financiële risico’s op langere termijn hierdoor onverantwoord.

En het verschil ís groot!

Op 8 september 2014 was deze Raad al akkoord gegaan met een verkleining van het plan van 1.800 m2 naar 1.235 m2. Raadsbreed waren wij toen in de beslotenheid blij met de voortgang in de onderhandelingen. Wij spraken de hoop uit de Bieb in de nieuwbouw te realiseren. Fijn dat dit ook gelukt is.

De financiering van het plan uit 2012 leverde per saldo een jaarlijks tekort op van bijna € 45.000. Het nieuwe plan levert jaarlijks een structureel overschot van ruim € 130.000.
Met dit overschot is het wél mogelijk een grote aanvangsinvestering te doen; we verdienen immers deze investering binnen 8 tot 10 jaar weer terug.
Daar komt nog bij dat er voor het oude plan geen overeenstemming was met de MFA-partijen (de huurprijs was te hoog en de afbouwkosten werden niet meegerekend), de opbrengsten van bijvoorbeeld de horeca niet onderbouwd werden en er een gevaarlijk BTW-risico werd gelopen; de fiscale constructie is nimmer aan de fiscus voorgelegd.

De huidige overeenstemming komt realistisch over en is marktconform met een nieuwe huurprijs van € 89 per m2.

De VVD is overigens geen tegenstander van een andere financieringsvorm. In plaats van een donatie vanuit de Algemene Reserve, kun je de initiële investering ook lenen en bijvoorbeeld in tien jaar aflossen. De rente is laag en je realiseert een stabielere weerstand. Financier desnoods extra om een nog mooiere uitstraling te realiseren.

Het is natuurlijk heel jammer dat het huidige plan zonder dorpstheater moet worden gerealiseerd. Maar ook wel begrijpelijk. Het komende jaar zitten zij nog in de Kruiskerk, maar wij houden zorgen rond de nieuwe huisvesting van het dorpstheater.
Zij verdienen een goede plek binnen onze gemeente en het liefste binnen de kern Wormer. Nu realisatie binnen het nieuwe MFA niet meer mogelijk is, attenderen wij dit college op de mogelijkheden die ontstaan ná het vertrek van SKWO uit het Verenigingsgebouw. De bovenzaal van bar Groos lijkt na aanpassingen (als je het verlaagde plafond eruit haalt, komt een schitterende originele dakconstructie met lichtlijn tevoorschijn) een geschikte locatie en voor het enthousiasme van de huidige uitbaters verwijs ik u graag naar hun brief, die aan alle raadsleden en dit college werd gestuurd in november 2014.

Deze mogelijkheid vraagt om samen met het bestuur van het Dorpstheater en Groos een serieuze poging te doen hier iets moois te realiseren. Ik roep beide partijen op om samen met de gemeente op zoek te gaan naar de mogelijkheden om dit in 2016 te realiseren. Het is de fractie van de VVD veel waard dat hier een goede oplossing wordt gevonden.

Tot slot hebben wij zorgen over de definitieve uitwerking van de nieuwbouw.
De esthetiek is zeer belangrijk voor een dorpse uitstraling van ons centrum. Wij vragen wethouder Fens met klem om in de nadere uitwerking van de plannen ook de buitenkant van het pand mooi te latten passen in de omgeving. Wij hebben geen behoefte aan een tweede kale doos met vrolijke kleuren die eerder doet denken aan een brandweergarage dan een sfeervol dorpscentrum.

Wij begrijpen uit het dossier al dat er serieus werk gemaakt gaat worden voor een meer duurzame en luxere uitstraling van de buitenruimte van het nieuwe centrum. Graag college, want ook op dit punt is er eveneens nog veel te winnen. Upgrading van de infrastructuur is noodzakelijk, opdat ons centrum in plaats van de uitstraling van een grote parkeerplaats een meer hoogwaardige uitstraling krijgt
Toon net zoveel lef als bij Inverdan in onze buurgemeente Zaanstad.

Mijnheer de voorzitter,
De VVD geeft steun aan de thans gepresenteerde plannen en wenst dit college veel succes voor een spoedige afronding van de onderhandelingen, een vooral ook snelle ontwikkeling en een succesvolle realisatie. Laten we proberen nu écht door te pakken. Schouder aan schouder!
Als we vandaag akkoord gaan, kunnen de huurcontracten worden getekend en kunnen binnen drie maanden de bouwactiviteiten starten.
Dát is de beste mogelijkheid om onze ondernemers en onze winkeliers écht tot dienst te zijn. Graag!

Tot zover onze bijdrage in eerste termijn.

VVD-fractie 10-2-2015