Voor en met elkaar
in
zelfstandig Wormerland.
INLEIDING
De informatiefase voor een nieuwe bestuurlijke raads- en collegeperiode startte na de verkiezingen van de gemeenteraad op 16 maart 2022. In de informatiefase wordt verkend welke partijen met elkaar een coalitie zouden kunnen vormen. POV, de grootste partij na de verkiezingen, leidde verkennende gesprekken met alle in de nieuwe gemeenteraad vertegenwoordigde partijen. Alle partijen gaven in 1:1-gesprekken met de POV hun duiding aan de verkiezingsuitslag. Deze informatiefase leidde naar de conclusie dat het in de Wormerlandse context de voorkeur heeft om een nieuwe coalitie te smeden tussen POV, VVD, CDA en PvdA. Een nieuwe coalitie voor Wormerland.
De coalitie onderhandelingen mondden uit in dit concept-coalitieakkoord en een voorstel tot benoeming van gekandideerde wethouders. De coalitiepartners zien er naar uit beide onderwerpen te bespreken met de gemeenteraad.
Dit coalitieakkoord is van de vier ondertekenende partijen. Wij willen gaan voor de visie, missie en doelen die hierin zijn opgenomen. Daar waar “wij” of “we” staat, is het dus onze inzet op de beschreven thema's. Vanuit het besef dat velen ertoe doen bij het behalen van de door ons beoogde resultaten, zetten wij ons er voor in om ons met die partijen te verbinden teneinde het draagvlak en de draagkracht met elkaar en voor elkaar in onze samenleving te vergroten.
Veel van de lopende beleidslijnen, zoals die te vinden zijn in de begroting 2022 van Wormerland, worden ook door deze coalitie onderschreven. De nieuwe coalitie geeft in dit akkoord uitdrukkelijk aan waar zij een accent, aanvulling of wijziging op een lopende beleidslijn behoeft, of waar zij een nieuwe beleidslijn verlangt of wil onderzoeken.
De redenen van bestaan van een gemeente
liggen besloten in haar samenleving. De visie daarop en de missie die de coalitie
ziet, staan verwoord
in onderdeel programma 6 Bestuur en organisatie.
In
dit akkoord zijn verlangens van de coalitie voor ingezetenen en gemeentebestuur vervat. De
onderhandelaars zijn zich ervan bewust dat er oorzaken van buitenaf kunnen
zijn, die in de weg staan aan
realisatie van die verlangens. Nieuwe
(hogere) wetgeving of jurisprudentie kunnen
er bijv. toe nopen om onze ambities
te temperen of temporiseren. Voorbeelden: strengere stikstofeisen kunnen
woningbouwambities beïnvloeden. Ook rijkskortingen op de gemeentefinanciën kunnen ambities in het algemeen doen temperen. De coalitie
streeft natuurlijk naar maximaal
resultaat op haar ambities.
PROGRAMMA 1 DIENSTVERLENING
Dienstverlening is meer dan de
verstrekking van paspoorten en rijbewijzen. Ontelbare producten van de
gemeente staan in dienst van de ingezetenen (inwoners, bedrijven en instellingen). Denk aan vergunningen, veilig ingerichte en goed onderhouden openbare ruimte,
subsidies voor sport en cultuur,
voorzieningen voor zorg, inkomen en werk, goede
ruimtelijke plannen, laadpalen voor elektrische auto's, voorzieningen
als zorg, vertier en onderwijs voor jongeren, gezondheidsvoorzieningen en ga zo maar door. Bij al die producten
gaat het ook over dienstverlening aan de ingezetenen.
De
informatievoorziening aan de burgers over besluiten en beleidsvoornemens en het betrekken van ingezetenen (burgers, bedrijven
en instellingen) bij de beleidsvorming, wordt verder
verbeterd. De landelijke voorschriften drijven ons steeds meer richting
digitale dienstverlening. Daar zitten
beslist veel voordelen aan. Maar de groep
burgers die minder digitaal vaardig is mag
niet in een achterstandspositie
komen.
Concrete doe/en / maatschappelijke effecten
Ø Het nieuwe college zal z.s.m. het uitvoeringsprogramma dienstverlening aan de raad voorleggen.
Ø De
vernieuwing en verbetering van de gemeentelijke website wordt bespoedigd.
Ø Naast
de voortgang in de digitalisering wordt gewerkt
aan het warme contact met de
ingezetenen door:
o
Herinvoering van een huis-aan-huis bezorgd medium waarin gemeente informatie is opgenomen. Er wordt onderzocht of dit bedrijfszeker en betaalbaar
kan worden gerealiseerd in relatie tot de behoefte waaraan dan wordt
voldaan.
o
Een vrije inloopmogelijkheid (naast het werken
op afspraak) bij publiekszaken.
o
Een spreekuur voor collegeleden.
o
Hulp bij digitale
aanvragen voor mensen
die onvoldoende digitaal
vaardig zijn.
Vooraan
in de beleidsprocessen wordt
vanuit de beleidsplanning bepaald of, wanneer en hoe ingezetenen in het beleidsproces worden
betrokken. (Participatie bevordering. Zie ook de bestuursvisie.)
Middelen
Ø Kosten
van huis-aan-huis verspreid
medium.
Ø Kosten van personele inzet voor bijstand
aan digitaal minder vaardige personen.
Ø Helder participatieprotocol gebruiken in de beleidsontwikkeling
PROGRAMMA 2 RUIMTELIJKE ONTWIKKELING
Het behoud en de bevordering van de ruimtelijke kwaliteit van de bebouwde omgeving, het open landschap en de natuur van Wormerland staan centraal. Het nieuwe omgevingsrecht vormt een belangrijk kader voor onze ruimtelijke ontwikkeling. Landelijke, provinciale, regionale en ook eigen kaders gelden daarbij als randvoorwaardelijk. Denk aan Natura 2000, de provinciale omgevingsplannen, de verstedelijkingsstrategie van de MRA (Metropool Regio Amsterdam), onze gemeentelijke omgevingsvisie, ons erfgoedbeleid en het duurzaamheidsbeleid op alle bestuurlijke niveaus. De bestaande ruimtelijke verworvenheden zien wij te behouden. De schaarse ontwikkelbare ruimte moet zo goed als mogelijk ingezet worden op erkende maatschappelijke behoefte. Het belang van inwoners, bedrijven en werkgelegenheid staat daarbij in balans voorop. Er is geen heden zonder het verleden. Onze cultuurhistorie gaat ons aan het hart. Objecten en verhalen kleuren ons verleden en daarmee ook de toekomst van Wormerland.
Binnen de woningmarkt zijn er ook zorgen over mensen die te duur, of
juist te goedkoop
wonen.
Maar ook is er zorg over de enorm
stijgende woningprijzen en over de beperkte
mogelijkheden om door te stromen voor mensen die dat willen.
Binnen alle beperkende kaders streven wij ernaar
om in komende 4 jaar ruim 1000 woningen
gerealiseerd te krijgen, in verschillende klassen. Daarin
houden vast aan de uitgangspunten uit de woonvisie.
En wij streven
naar snelle realisatie van kleine “tijdelijke” wooneenheden die op korte termijn
acute
woningnood kunnen
opheffen voor spoedzoekers, statushouders en ontheemden uit Oekraïne.
Omdat de gemeente zelf geen grond heeft, is het resultaat afhankelijk van particuliere investeerders en vooral
van de woningcorporaties. De gemeente
kan daarin, vanuit de kaderstellende en
bestemmingsbepalende rol, als goede overlegpartner die ontwikkelaars en corporaties faciliteren en stimuleren om te bouwen voor de woningzoekenden in verschillende categorieën.
Duurzaamheidsontwikkeling voorziet in de behoeften van de huidige
generatie, zonder de behoeften van toekomstige generaties, zowel hier als in andere
delen van de wereld, in gevaar te
brengen. Het aanboren van duurzame
energiebronnen (zoals waterkracht,
windkracht en zonne- energie) i.p.v.
fossiele energiebronnen (zoals olie,
kolen en gas) past hierbij. Dat geldt
ook voor verduurzaming van gebruik van artikelen/grondstoffen en gebruik
van grondstoffen die minder of geen nadelige gevolgen hebben
voor milieu en gezondheid.
Er is nauwe relatie met
het klimaatbeleid, dat zich
richt op de beperking van en de bescherming tegen de gevolgen van klimaatverandering. Daarbij
past het tegengaan van verdere
opwarming van de aarde, bijvoorbeeld door beperking van de uitstoot van
broeikasgassen. Op
klimaatveranderingen moeten wij ook inspelen. Dat noemen we klimaatadaptie.
Er zijn allerlei keuzevraagstukken op wereldniveau, maar ook op lokale schaal. Letterlijk rondom haard, huis en bedrijf. Overschakelen op elektrische auto's, grond(water)warmte, zonne-energie, windenergie. Tuinen zo inrichten dat zij beter kunnen tegen droogte en grote neerslagpieken. De overheid stimuleert en reguleert keuzen en investeringen die een bijdrage leveren aan een duurzaamheidsbeleid. Daarover gaan enkele concrete doelstellingen van de coalitie in dit programma, zonder overigens uitputtend te kunnen of willen zijn.
Willen
we ook voldoende kunnen bijdragen aan het behalen van doelstellingen van het klimaatbeleid, zal er ook verduurzaming van het woningenbestand en de nieuwbouw gestimuleerd moeten worden. De
infrastructuur moet daarvoor ook
geschikt gemaakt worden.
Naast woningbouw is er ook bijzondere zorg dat de agrarische sector voldoende ruimte houdt voor de bedrijfsvoering, natuurlijk binnen de vooral landelijke milieunormen die in ontwikkeling zijn.
Ook gaat er bijzondere zorg uit naar de problematiek
rond het kwetsbare veengebied. Er moet een haalbare balans gevonden worden voor blijvend
nuttig gebruik (agrarisch en recreatief/toeristisch), behoud van
voldoende natuurwaarde en voorkoming
van teveel productie van Co2 en methaangas.
Concrete doelen / maatschappelijke effecten
Ø
Het ontwerp
bestemmingsplan buitengebied wordt voortvarend afgerond en ter besluitvorming aan de gemeenteraad
voorgelegd.
De ontwikkelgebieden die al in scope zijn,
komen zo spoedig als mogelijk in ontwikkeling.
In elk geval worden in dit verband
genoemd: Zaandriehoek, Wormervelden, bebouwing van de tennisbanen in Wormer in combinatie met vernieuwing van
sportaccommodaties,
In aanvulling
op project Zaanoever, en in een strook
in de Engewormer wordt
onderzocht of daar nog meer woningbouwmogelijkheden zijn door transformatie van
functies.
Rondom
Bartelsluis volgt onderzoek naar woningbouwmogelijkheden binnen
de ruimtelijke visie van dat
gebied.
Onderzocht worden extra woningbouwmogelijkheden bij Neck. Er
wordt nog eens creatief gekeken naar:
o
De ontdekking van nieuwe inbreidingslocaties voor woningbouw.
o
Meer mogelijkheden
tot transformatie van niet meer gebruikte
bedrijfsgebouwen, kantoorpanden en
agrarische gebouwen.
o
Meer mogelijkheden voor toepassing van de Leegstandswetgeving
(Zo nodig inclusief wijziging van de gemeentelijke verordening met onderscheid
naar gebied en naar soort).
o
Meer mogelijkheden tot woningsplitsing, maar dan
wel zonder de negatieve effecten die daarmee gepaard kunnen gaan.
o
Tiny houses op daartoe geëigende locaties faciliteren,
liefst zo zelfvoorzienend mogelijk.
Ø Aan verruiming van mogelijkheden voor wonen in de
zgn. 2e lijn wordt verder gewerkt.
Ø Bij ontwikkelaars en corporaties worden afspraken
gemaakt over zoveel
mogelijk woningen voor jeugd, starters, senioren en middengroepen, in de
juiste categorieverhoudingen.
Ø
Er wordt actief meegewerkt aan de realisatie van tijdelijke (<10jr)
extra woonruimte
Ø Er wordt creatief gekeken naar mogelijkheden
voor toewijzing aan woningzoekenden die een langer
bestaande binding hebben met Wormerland. (Naar voorbeeld van experiment de Bijlmer.)
Ø Doorstroming
wordt gestimuleerd om aan de onderkant van de woningmarkt
ruimte te creëren, maar zonder dat er sprake
zal zijn van dwang.
Ø Onderzoek
naar mogelijkheden voor / stimuleren
van “generatiehofjes" (Nieuwe vormen van woongroepen die elkaar
aanvullen en steunen). Zowel grondgebonden opties als bijvoorbeeld in verouderde bedrijfsgebouwen worden onderzocht. En we bezien of
Zaanstad ons ten voorbeeld kan zijn.
De afspraken over de bouw van de nieuwe
Zaanbrug worden nagekomen.
Voor
de problematiek van de veengebieden
wordt gezocht naar een oplossing in samenspraak met de
gebruikers van het gebied, de
provincie, het waterschap en andere
stakeholders. Er moet een haalbare balans gevonden worden voor blijvend nuttig
gebruik (agrarisch en
recreatief/toeristisch), behoud van voldoende natuurwaarde en voorkoming van teveel productie van Co2 en methaangas.
Ø
De gemeente
streeft er naar energieneutraal te worden (2030), werkt toe naar geheel gebruik
van hernieuwbare energie (2050) en zet daarbij vooral in op gebruik van zonnepanelen
op daken. Windturbines komen er niet op grondgebied van Wormerland.
Ø
Wormerland
werkt mee aan de Regionale Energie Strategie (RES).
Ø
In de ruimtelijke planvorming wordt vroegtijdig
nagegaan of de nutsvoorzieningen (met
duurzame energie) ook daadwerkelijk op
tijd voorhanden zijn om de
ruimtelijke ontwikkeling volgens planning te
kunnen uitvoeren. Dit omdat
er landelijk door de netbeheerders knelpunten worden voorzien bij de
transitie van energienetwerken. Die netwerken moeten worden opgebouwd en
uitgebreid om de toenemende vraag
naar elektriciteit aan te kunnen. “Een nieuwe wijk moet wel op
tijd op de nieuwe energiebron kunnen worden ingeplugd.” Daarom zullen wij in nauw overleg met de ketenpartners proactief goede strategische keuzen maken
en voor de infrastructuur ruimte reserveren. Liander, de MRA, de
initiatiefnemers voor ruimtelijke
projecten en de inwoners en bedrijven die hun energiehuishouding willen aanpassen behoren
zeker tot de overlegpartijen/ketenpartners.
Ø
Inwoners
worden gestimuleerd mee te werken aan de warmtetransitie. Aan de hand van het
nog lopende 1e experiment met een Wijk Uitvoerings Programma
Warmtetransitie (Molenbuurt/Plaszoom) wordt het vervolg van het project
warmtetransitie bepaald. Daarbij
wordt ook nog nader beslist over de potentiestudie aquathermie, als alle belangen goed in beeld zijn. In de warmtetransitie wordt in de bestaande
particuliere woningbouw alleen op basis van vrijwilligheid gewerkt,
behoudens hogere wetgeving.
Ø
Waar
mogelijk werken wij vanuit onze rol als gemeente nauw samen met netbeheerders
om het energienetwerk in Wormerland in top conditie en met voldoende capaciteit
in stand te houden waarbij we onze ambitie om aanzienlijk meer zonnepanelen op daken
in de gemeente te plaatsen kunnen realiseren.
Ø
De coalitie
wil ook aandacht voor klimaatadaptie. Dat is het individueel en gezamenlijk inspelen
op nadelige gevolgen van klimaatverandering (bijv. hevige regenbuien, extreme
hitte en langdurige perioden van droogte, stijging van de zeespiegel,
wateroverlast, verdroging van planten en bomen, gezondheidsklachten door hitte
en smog)/ Maar ook inspelen op voordelen (bijv. meer buitenrecreatie door
warmer weer.)
In
de ruimtelijke ontwikkeling zijn er infrastructurele vraagstukken en verlangens
die staan beschreven in programma 5 Leefomgeving. In die zin is er ook
verband tussen het verkeersbeleid
uit programma 2 en de verkeersvoorzieningen/infrastructuur in programma 5.
Middelen
Ø
Kosten van onderzoeken
Ø Opbrengsten
uit bouwontwikkelingen (winsten, nog niet voorziene
leges, accres inkomsten als gevolg van toename woningen/woongebieden)
Ø
Kosten van bouwontwikkelingen (beheer openbare
ruimte in accresgebieden)
PROGRAMMA 3 SOCIAAL DOMEIN
Dit programma gaat in hoofdzaak
over de decentralisaties in het sociaal domein:
de Jeugdwet, de Wet
maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
en de Participatiewet.
Ons uitgangspunt
is: iedereen doet ertoe en
iedereen doet mee in de
samenleving. Onze inwoners moeten
verbonden (kunnen) zijn met de samenleving en zich gesteund voelen. Wie zorg of hulp van
de gemeente nodig heeft, krijgt zo snel mogelijk een goede passende oplossing. De menselijke
maat staat voorop. Daarbij is het belangrijk dat de toegang tot voorzieningen laagdrempelig is en dat inwoners weten waar ze terecht kunnen. Bij hulp en ondersteuning
spreken we zo veel mogelijk de zelfredzaamheid
van de persoon zelf aan en die stimuleren en ondersteunen we. Ook
mantelzorg is van groot belang.
Inwoners creëren zo op eigen kracht en binnen hun eigen netwerk kansen en mogelijkheden om naar vermogen mee te doen
in de samenleving. Daar waar hun eigen
netwerk niet toereikend is, kan een
inwoner een beroep doen op ondersteuning vanuit de gemeente. Voor de kwetsbaarste inwoners is er een vangnet
beschikbaar, bijvoorbeeld op basis van de
Wet op de jeugdzorg, de Wmo of
de Participatiewet.
De geformuleerde uitgangspunten realiseren is een
spannende onderneming, omdat de
rijksgelden die voor deze taken nodig zijn niet altijd toereikend zijn. Nu eens is de rijksnorm te laag, dan weer is een rijksregeling een open einde dat financieel niet door het rijk
afgedicht wordt.
Binnen de beperkte financiële ruimte van de gemeente moeten we daarom soms complexe afwegingen
maken. Niet alles wat wij wensen
kan. Maar we doen wel ons uiterste best om -met de
maatschappelijke partners- zoveel mogelijk van de wensen te vervullen. Dat
vraagt veel van de samenwerking in de
regio en met de maatschappelijke partners.
Concrete doe/en / maatschappelijke effecten
Ø
Het lopende beleid
in het sociaal domein is stevig fundament om op voort te bouwen.
Ø
De integrale aanpak in sociaal
domein wordt verder
doorgevoerd.
Ø Er wordt vanuit de eerdere verkenningen een voorstel over de invoering van een lnwonerspas aan de gemeenteraad voorgelegd.
Ø
Bij positieve
evaluatie gaan we in beginsel
door met de huidige opzet van de gezinscoaches.
Wij ontwikkelen de doorgaande zorglijn 0-18 jaar (jeugd)
verder door, waarbij
nauw wordt samengewerkt met onderwijs, kinderopvang, huisartsen en andere ketenpartners. Wij streven daarbij
naar nog meer voorkoming van te zware zorgarrangementen in relatie
tot de feitelijke behoefte. Daarop
moeten ook de contracten goed
afgestemd zijn als dat nog niet scherp genoeg is ingeregeld.
Ø
Wij organiseren
scherp zicht op de facturatie van de zorgkosten (jeugd, Wmo enz.) in het juiste boekjaar, om verrassingen te
voorkomen.
Ø
Wij werken aan vroegtijdige signalering en aanpak van schulden.(Voorkomen en tijdig ingrijpen
is beter dan genezen.)
Middelen
Ø
De reserve
sociaal domein biedt nagenoeg geen ruimte meer en de inkomsten
van het rijk zijn voor het sociaal
domein onzeker, zeker op langere termijn. Nieuw beleid in het sociaal
domein vergt daarom zorgvuldige afweging binnen bestaand
begrotingsbeleid.
Ø
Daarnaast wordt waar mogelijk
gewerkt aan bevordering van de doelgerichtheid, doeltreffendheid en
doelmatigheid, ook bij de ketenpartners.
PROGRAMMA 4 MAATSCHAPPELIJKE PARTICIPATIE: SPORT, WELZIJN, ONDERWIJS
Alle inwoners van Wormerland moeten kunnen meedoen in de samenleving. In dit programma gaat het daarom o.a. over de bevordering van onderwijs, gezondheid, sport, sociaal-cultureel werk, kinderopvang, aandacht voor jongeren en ouderen en de mogelijkheden voor mensen om elkaar te ontmoeten. Mensen kunnen groeien door kennis te maken en zich te ontwikkelen met boeken, muziek, kunst, cultuur, sport, recreatie, maar ook met natuur en landschap. De samenleving groeit en bloeit met een rijk verenigingsleven waarin mensen met en voor elkaar activiteiten ondernemen die het Ieven invulling en betekenis geven. Dat is waarom de maatschappelijke participatie door de gemeente wordt gestimuleerd en gefaciliteerd. Uiteindelijk moeten inwoners wel zelf die activiteiten initiëren en dragen. Daarvan groeien zij zelf en de mensen in hun leefomgeving. Er zijn vele ketenpartners die gekoesterd worden omdat zij aan de ontwikkeling van de samenleving bijdragen, zoals de scholen, sociaal-culturele instellingen, kinderopvangorganisaties, ouderenorganisaties, verenigingen, zorginstellingen, bedrijven enz.. Mensen moeten zich kunnen ontwikkelen binnen een breed aanbod van activiteiten en voorzieningen die ook daadwerkelijk in een behoefte voorzien.
Concrete doe/en / maatschappelijke effecten
Ø
Er wordt voor en met mensen met een beperking een Lokale Inclusie
Agenda opgesteld, waarin ook de ketenpartners worden uitgedaagd om een bijdrage te leveren. (De Lokale
Inclusie Agenda is een verplichting
die voortkomt uit de ratificatie van het VN-verdrag handicap.)
Ø
Op het regionaal plan laaggeletterdheid sluiten wij aan.
Ø Aandacht
voor evenwichtige samenstelling van de bevolking,
waar dat beïnvloed kan worden.
Ø Mensen wonen langer thuis en hebben
wel behoefte aan sociaal contact.
We willen onderzoek naar
mogelijkheden voor gemeenschappelijke ontmoetingsvoorzieningen,
gespreid over de gemeente.
Ø Er komt een actueel
Integraal Huisvestingsplan voor het onderwijs, waarbij ook gekeken
wordt naar bevordering van inclusiviteit.
Ø De gemeentelijke subsidieregeling wordt vernieuwd. De raad herijkt
welke maatschappelijke
initiatieven en voorzieningen in komende raadsperiode in het bijzonder stimulans en/of subsidie
behoeven om de samenleving in de actuele context goed te laten floreren.
Ø
Het feitelijk gebruik
van de buurtbus wordt geëvalueerd.
Ø Sport, recreatie en cultuur krijgen meer ruimte
in de brede school.
Daarbij streven wij naar grotere deelname door kinderen uit
gezinnen met weinig financiële ruimte.
Ø Het
uitgevoerde onderzoek inzake de vernieuwing van de sporthallen
en de integratie en verplaatsing van de tennisverenigingen, in combinatie met woningbouwmogelijkheden wordt vroegtijdig in deze raadsperiode ter
besluitvorming aan de raad
voorgelegd.
Middelen
Ø Diverse kosten
van onderzoek, evaluatie
en opstellen nieuw beleid.
Ø
Transformatie
sportaccommodaties en woningbouw Iijkt budgetneutraal te kunnen.
PROGRAMMA 5 LEEFOMGEVING
In dit programma gaat het over de activiteiten
die Wormerland ontplooit voor het woon-, werk-
en leefklimaat binnen onze gemeente. Bij het beheer van de openbare
ruimte gaat het zowel om het
planmatige beheer als om het ad hoc (dagelijkse)
onderhoud. In programma 5 valt ook het thema
Openbare Orde & Veiligheid.
Wormerland is een groene gemeente
met dorpen in een open landschap.
De gemeente heeft aantrekkelijk, een schoon
en veilig leefklimaat dat wij duurzaam
willen onderhouden, en waar nodig verder ontwikkelen en voor de
toekomst voor de ingezetenen
en bezoekers willen behouden. Onze
openbare ruimte schoon, heel en veilig.
We hebben een voldoende onderhouden woon- en werkomgeving, die voldoet
aan de behoeften van inwoners,
bedrijven en verengingen. Wat we doen (en niet doen)
moet ertoe leiden
dat onze inwoners de inrichting en het onderhoud
van de openbare ruimte met een voldoende
waarderen.
Concrete doelen / maatschappelijke effecten
Ø
Er komt een verkeercirculatieplan voor de hele gemeente,
waarin wordt ingespeeld op de vele ruimtelijke ontwikkelingen die in de
nabije toekomst gestalte krijgen.
Ø
Daarbij worden
ook infrastructurele behoeften
m.b.t. verkeersveiligheid en de mogelijkheden
daartoe in kaart gebracht. Concrete
aandachtspunten zijn in elk geval:
o De
afwikkeling van verkeer rond Neck
moet worden verbeterd. Het vraagstuk van verkeer rond Neck moet integraal
worden bezien vanuit
geheel Wijdewormer, tegen het licht van de corridorvisie Hoorn-Amsterdam.
o Verbetering
van de infrastructuur voor fietsers en voetgangers in het algemeen en in het bijzonder:
•
Evaluatie van de huidige fietsstraten, w.o. Rigastraat.
•
Veilige kindvriendelijke fietsroutes, bijv. naar school,
sport en zwembad.
•
Veilige oversteken op drukke routes.
•
Vereenvoudiging
toegankelijkheid Wormer- en Jisperveld voor
fietsers.
•
Een voetpad langs de Noordweg
•
Voldoende rustbanken.
o
Onderzoek naar verbetering van de verkeerssituatie rond de Vomar.
o Onderzoek naar mogelijkheid tot aansluiting Koningsvarenstraat op de nabijgelegen
rotonde.
o Overleg
met Hoogheemraadschap over de beperking van de aanrijsnelheid op de brug die
de Engewormer en de Westerringdijk verbindt.
(Diverse infrastructurele vraagstukken en verlangens uit programma
5 houden verband met het verkeersbeleid uit programma 2.)
Ø Onderzoek
naar mogelijkheden tot invoering van de bestuurlijke boete in relatie
tot o.m. verkeersveiligheid.
Ø Gelet
op de krapte aan inzet van politie en beperkte inzet van BOA's (Buitengewone Opsporings Ambtenaren), terwijl de handhavingsvraag toeneemt, wordt bezien of en hoe professionalisering en uitbreiding
van de BOA-formatie mogelijk is.
Ø
We onderzoeken of in bepaalde gevallen van nieuwbouw een lagere
parkeernorm op aanvaardbare
wijze kan leiden tot meer wooneenheden.
Ø Faciliteren van een (sneI)Iaadplein in Wormerland.
Ø
De gemeente streeft
naar oplossingen ter voorkoming
van overstroming op locaties
waar neerslag piekbelastingen door
het riool niet kunnen worden opgevangen.
Ø
Het groenplan
wordt geëvalueerd.
Ø
k Het afvalbeleid wordt eind 2022 geëvalueerd.
Ø
De lopende doelstellingen terzake openbare orde en veiligheid worden doorgezet.
Ø Het college
en de raad worden betrokken bij de integrale
beleids- en planvorming voor Integrale Veiligheid.
Een veilige samenleving vergt ook een integer bestuur
en een integere ambtelijke organisatie.
Goed voorbeeld doet goed volgen. Dit wordt
daarom ook afgestemd met het bestuur van OVER-gemeenten.
De gemeente werkt zeker ook actief mee aan:
o de strijd
tegen ondermijning;
o de ontwikkeling van zorg en veiligheid (rondom
huis, school, leefomgeving enz.);
o de bevordering van samenwerking tussen diensten en organisaties
die voor veiligheid (kunnen) zorgen;
Terzake tegengaan van woonoverlast wordt effectief en goed samengewerkt met o.a. de woningbouwcorporaties en buurtbemiddelingsinitiatieven teneinde de gewenste resultaten te
bereiken.
Middelen
Ø Diverse kosten van onderzoek, evaluatie en opstellen
nieuw beleid.
Ø Mogelijke
kosten van infrastructurele wensen.
Ø Mogelijke
kosten nieuw beleid openbare orde, toezicht en handhaving.
Ø Mogelijke
opbrengsten uit bestuurlijke boete
PROGRAMMA 6 BESTUUR EN ORGANISATIE
Wormerland is een zelfstandige gemeente die dicht bij haar inwoners, ondernemers en verenigingen staat, met een krachtig en slagvaardig bestuur. Hierdoor houden wij ons goed staande in het complexe regionale krachtenveld, waarin schaalvergroting vaak een rol speelt. Zowel de raad, het college en de ambtelijke organisatie spannen zich in voor (regionale) samenwerkingsvormen die eraan bijdragen dat onze gemeente bestuurlijk zelfstandig kan blijven. De lopende lijnen in de actuele begroting zijn ook in dit hoofdstuk het uitgangspunt. De visie en missie ziet de coalitie als volgt.
De gemeente is en blijft de eerste
overheid. De kracht van de kleine
gemeenten zit vooral in de
nabijheid. Oog en oor hebben voor de
behoeften van de inwoners, bedrijven en instellingen
(samen: de ingezetenen). De gemeente
staat met hen in nauw contact
en geeft de ingezetenen ruimte.
Kennen en gekend worden is hierbij van belang.
Aan regionale
en landelijke opgaven werkt Wormerland actief mee, gericht op de behoeften
van de ingezetenen en hun toekomst.
Het bestuur stelt zich daartoe ook actief op
buiten de gemeentegrenzen, in samenwerkingsverbanden die van belang zijn
voor de toekomst van de gemeente. Wormerland zit ook goed in het zadel als bovengemeentelijke
ontwikkelingen strijden met het lokale belang.
Lokaal en bovenlokaal wordt met lef bestuurd, maar ook
gericht op ontwikkeling en behoud van
relaties.
Er is een flink scala aan grote opgaven voor de overheid
en hun partners. Denk aan:
-De zorg voor voldoende
woningen voor diverse doelgroepen.
-De zorg voor mensen die in de knel raken en de voorkoming daarvan. (Denk aan problematiek rond werk, inkomen,
schulden, zorg, onveiligheid thuis, ruimte om jezelf te zijn, integratie, enz.)
-De zorg voor
duurzaamheids-, klimaat- en energiebeleid, die gezond, veilig en aangenaam
leven tot in de verre toekomst moet verzekeren.
-Behoud van vrede en veiligheid en bestrijding van ondermijning en geweld.
-De behoefte aan herstel
van vertrouwen in het openbaar
bestuur.
De lijst is niet uitputtend,
maar zeker zeer uitdagend.
Wormerland wil een actieve bijdrage leveren aan oplossingen
voor deze vraagstukken.
Het gemeentebestuur van Wormerland staat voor:
Ø goede dienstverlening aan de ingezetenen (inwoners, bedrijven en instellingen); ruimte voor individu en samenleving;
Ø
een bestuur dat nabij is, de verschillende belangen
goed kent, moeilijke afwegingen durft te
Ø maken
en zich daarover open verantwoordt; een participatieve bestuursstijl;
Ø
kansen voor iedereen,
ongeacht de verschillen die er tussen
mensen kunnen zijn;
Ø het stimuleren van bijdragen uit de samenleving aan de ontwikkeling van de gemeenschap; oog
voor de kleine en grote uitdagingen
waarvoor de (lokale) overheid
gesteld staat;
Ø een bestuur,
een ambtelijke organisatie en samenwerkingsverbanden die de uitdagingen aankunnen en oplossingen
bieden waaraan ook echt behoefte is;
Ø een toekomst waarin zo lang als mogelijk vanuit nabij bestuur kan worden gezorgd voor de lokale samenleving;
Ø een verantwoord financieel beleid dat gericht is op
het zo Iang mogelijk in stand
houden en bevorderen van noodzakelijke en wenselijke
voorzieningen t.b.v. de ingezetenen.
Missie
Bestuur en organisatie van Wormerland staan middenin de samenleving en
zorgen in samenspraak met inwoners, bedrijven en instellingen op verantwoorde, doortastende, duurzame en voortvarende wijze voor een toekomst
met goede dienstverlening en voorzieningen waaraan de ingezetenen ook werkelijk
behoefte hebben.
Profiel gemeente,
bestuurskracht, bestuurlijke organisatie en financiën
Wormerland is een kleine zelfstandige gemeente. De zelfstandigheid van kleine gemeenten staat onder druk. Voor het strategisch perspectief van de bestuurlijke toekomst stelde de gemeenteraad van Wormerland d.d. 28-2-2022 een aanbeveling op aan de nieuwe gemeenteraad.
Ø
Die aanbeveling
wordt aan de nieuwe raad voorgelegd
om strategisch koers te bepalen
voor de verdere bestuurlijke toekomst van Wormerland.
Intussen werkt Wormerland gestaag door aan de instandhouding en bevordering van de gewenste
dienstverlening en voorzieningen
voor inwoners, bedrijven en instellingen.
Er wordt gekoerst op een duurzame
toekomst van Wormerland. Belangrijke
voorwaarden daarbij zijn:
Ø
Een professioneel, krachtig, betrokken en nabij
gemeentebestuur en ambtelijke organisatie.
Ø
De ontwikkeling van en investering in bestuur en organisatie om de
opgaven ook in de toekomst aan te kunnen.
Dit punt vergt nauwe afstemming met Oostzaan als mede-eigenaar van de ambtelijke
organisatie OVER-gemeenten.
Ø Dat
de rol van betrouwbaar partner in diverse
samenwerkingsorganisaties adequaat wordt gespeeld, met een eigen inbreng die staat voor wat Wormerland nodig heeft en kan bieden.
Ø Ook
voor komende raadsperiode houdt het bestuur integriteit hoog in het vaandel. Aan onderhoud en bevordering van integriteit wordt actief verder
gewerkt, zowel door bestuur
als organisatie.
Bestuursstijl
Ø Het bestuur is gericht op:
Ø
De belangen vanuit de lokale
samenleving.
Ø Een collegiale bestuursstijl.
Ø
Participatief bestuur, vanuit warme
belangstelling voor en nauw contact
met de doelgroepen en ketenpartners.
Ø
Integer en betrouwbaar bestuur, ambtenaren en ketenpartners.
Ø
Doelgericht, doeltreffend en doelmatig opereren.
Ø
Geven
en ontwikkelen van wederzijds vertrouwen. Daarbij
wordt overregulering en overmatige
controle tegengegaan.
Burgerparticipatie
Echte bestuurskracht ontstaat
pas als we aansluiten bij de beweging, de draagkracht en het
draagvlak in de samenleving zelf. Daarom wil het bestuur
participatief besturen. Daarop zijn de volgende speerpunten gericht:
Ø Er wordt een
participatieprotocol opgesteld. En aan de hand van de strategische agenda bepalen wij ruim op tijd hoe we per onderwerp de participatie vormgeven.
Ø Om de betrokkenheid
van de burgers bij het bestuur te vergroten wordt een experiment met de G1O00 systematiek positief ontvangen. Evaluatie zal ertoe leiden of daar meer mee gedaan wordt of
dat er alternatieven moeten worden aangeboord.
Werkwijze gemeenteraad
In de komende bestuursperiode
wordt er gewerkt aan een aangepaste werkwijze van de gemeenteraad, om de besluitvorming overzichtelijker en transparanter te maken en daardoor de inwoners meer bij het bestuur
te betrekken.
Tegen deze achtergrond worden de
reglementen rond de gemeenteraad doorgelicht.
Terzijde wordt opgemerkt dat fysieke
vergaderingen veruit de voorkeur
verdienen bij publieke bijeenkomsten. Tegelijk
vloeit uit de ervaringen tijdens de coronacrisis voort dat het digitaal
vergaderen als middel gemeengoed is, als de omstandigheden zich verzetten tegen fysieke publieke
bijeenkomsten.
Voor de meer interne overleggen bestaan
fysieke, digitale en hybride
vergadervormen meer naast elkaar als opties.
Het college
Vanuit hierboven beschreven visie, missie en profiel, bestuurt het college op collegiale wijze, effectief, integer en participatief, c.q.
in nauwe samenwerking met doelgroepen
en ketenpartners. Enkele speerpunten om doeltreffend te besturen.
Ø De bestuurlijke planning wordt zodanig
ingericht en beheerd dat het bestuur
(raad en college) ook beter integrale keuzen kan maken dan tot nu toe.
De planning zal ook realistisch zijn.
Ø
Goede samenwerking met de gemeenteraad en de organisatie.
Ø Heldere
college- en raadsvoorstellen en bijbehorende besluitvormingsprocessen.
Ø Actieve en constructieve
deelname aan de verbonden partijen, incl.de
MRA, waarvan Wormerland
onlosmakelijk deel uitmaakt..
Samenwerking
Ø In
komende periode wordt bezien of er samenwerkingsmogelijkheden of wijzigingen in
bestaande samenwerkingen zijn, die de toekomst van de gemeente kunnen versterken
Ø De
g.r. OVER-gemeenten wordt in deze bestuursperiode geactualiseerd en in
overeenstemming gebracht met de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen.
De ambteIijke organisatie
In diverse paragrafen van dit akkoord wordt ook gerefereerd aan de ambtelijke organisatie OVER- gemeenten.
Die is van groot belang om de diensten, de voorzieningen en de bestuurlijke
doelen daarbij te verwezenlijken.
Ø In afstemming met Oostzaan wordt OVER-gemeenten op betaalbare wijze doorontwikkeld om het bestuurlijk gewenste pakket
diensten en voorzieningen aan de samenleving te kunnen blijven aanbieden op voldoende niveau.
Ø
Waar mogelijk wordt het draagvlak onder OVER-gemeenten versterkt.
1 Verbonden partijen vrij volledig maar niet geheel
uitputtend opgesomd
Bijlage:
Financiën
Er zijn grote onzekerheden over de financiële verhouding met het rijk, met name vanaf 2026. Het rijk wil geen langer lopende afspraken maken en er dreigt een financieel
gat dat landelijk als ravijn
wordt betiteld. Ook de Oekraïne
crisis trekt een flinke wissel op bestuur, organisatie en samenleving,
waarvan wij de financiële impact nu niet kunnen overzien. Die onzekerheid
neemt toe naarmate de huidige oorlog langer duurt.
Desalniettemin is de meerjarenbegroting sluitend.
Concrete doe/en / maatschappelijke effecten
Blijvend meerjarig sluitende begroting.
Ø
Bij nieuw beleid
kritisch bezien of oud beleid
kan worden opgeruimd.
Ø Harmonisatie
van beleid met Oostzaan, tenzij
lokale belangen echt vragen
om afwijkingen. Dit bevordert
de doelmatigheid.
Ø
Aanvaardbare lokale lastendruk in relatie tot de gewenste
dienstverlening en voorzieningen.
Ø
Nauwgezet volgen wij de externe
factoren die onze inkomsten en uitgaven beïnvloeden
en spelen wij daarop lenig in.
Middelen
Ø
Diverse kosten van onderzoek, evaluatie en opstellen
nieuw beleid en implementatie nieuwe wetgeving. Hierbij valt te denken aan:
o
lntegriteitswetgeving,
o Wet open overheid (Kosten
vooralsnog gedekt binnen OVER-gemeenten, gevoed
door beide gemeenten.)
o Wijziging rechtspositie vrijwillige brandweer (primair
risico Veiligheidsregio Zaanstreek- Waterland)
o
Nieuw participatieprotocol
o Participatie
experimenten
Doelmatigheidsvoordelen uit harmonisatie van beleid en processen
Het college werkt een collegeprogramma uit op basis
van dit coalitieakkoord en zorgt ervoor dat de financiële
inzichten /gevolgen daarvan bij de
behandeling van de begroting 2023
worden betrokken.
Wormerland, 2 juni 2022
|
|
|
Leefruimte / Samenleving |
6 Internationale
samenwerking |
|
Samenleving |
|
Bm |
4 Monumenten, erfgoed, archeologie |
|
Leefruimte |
Bm |
4 Diversiteitsbeleid |
|
Samenleving |
Formel
e portefeuille onderwerpen burgemeester (als zelfstandig bestuursorgaan): |
|
||
Bm |
6 Openbare orde en veiligheid & lntegraliteit Toezicht en Handhaving (excl. T&H terzake
specifieke portefeuilles zoals RO, Milieu, Verkeer, Kinderopvang,
e.d.) & Zorg en veiligheid (samen met een wethouder) 6 Diverse
wetten zoals NBW en bijzondere wetten (zoals opvang
zwerfdieren; burgerlijke
stand, verkiezingen, Archiefwet, naturalisatie; enz. & Algemeen
bestuurlijke en juridische żaken, incl. : bestuurlijke toekomst; integriteit;
eindverantwoordelijkheid voor behandeling bezwaren en klachten. 6 Strategische samenwerking algemeen (w.o.
MRA) |
•
AB VrZW •
Crisisorganisatie VrZW •
AB Waterlands Archief •
Overleg ZaWa Zorg
en veiligheid •
Lid Algemene Vergadering MRA •
VNG en VNHG |
Bedrijfsvoering/Samenleving/Leefruimte |
Overig e aangelegenheden inzake
portefeuilleverdeling |
|
||
|
Nader te verdelen: 6 Kunst en Cultuur |
•
PHO ZaWa Kunst,
Cultuur en Erfgoed
* |
*Portefeuillehouder
K&C stemt regio overleg zo nodig
af met pfh. Erfgoed.
Deze portefeuille is nader aan een wethouder toe te delen binnen het college. Samenleving |
|
T.a.v. de invulling van het Ioco- burgemeesterschap: & Loco-burgemeesterschap 1e, 2e, 3e en 4e loco bepalen. |
CDA: 1e loco Bm |
(Alle
wethouders worden in beginsel loco. De volgorde 2,3 en 4 wordt
i.o.m. |
|
|
|
Bm in het college bepaald. Tevens volgt inwerktraject) |
|
OVER-gemeenten |
Alle collegeleden hebben
een zetel in AB OVER- gemeenten. |
Hierboven is de portefeuille bedrijfsvoering gekoppeld aan de DB
zetel. Het wisselend voorzitterschap wordt nader bepaald binnen het AB OVER, dat ook de DB zetels toekent.. Bedrijfsvoering |