Afval & Riool

We wonen graag in een schone, leefbare omgeving. Het is normaal dat mensen zelf een bijdrage leveren aan het onderhoud en het schoonhouden van hun tuin, balkon en straat. De gemeente houdt de dorpen en het buitengebied schoon en netjes. Voorkomen van zwerfvuil is ook belangrijk om ongedierte tegen te gaan.

2.2 Waar je afval gemakkelijk kwijt kunt, de omgeving goed onderhouden is en het riool goed werkt

De gemeente houdt de dorpen en het buitengebied schoon en netjes. Voorkomen van zwerfvuil is ook belangrijk om ongedierte tegen te gaan. We pakken rotzooi dus aan en vernielingen worden snel hersteld. Waar mogelijk verhalen we de kosten op de veroorzaker.

Wij streven waar mogelijk naar een  economie op basis van een circulair systeem, waarbij we afval gebruiken voor nieuwe producten. Afvalscheiding is daarbij een eerste vereiste en vormt een opgave. Vooral omdat nascheiding installaties nog steeds beter worden.

Volgens het HVC jaarverslag 2020 blijkt dat iets meer dan ca. 30% restafval correct  wordt aangeboden; 70% echter niet. Dit baart zorg.

Nascheiding technologie wordt steeds beter en de VVD wil die geleidelijk uitbreiden, zodat de bijna 70% verkeerd aangeboden en mogelijk herbruikbaar afval niet automatisch in de verbrandingsovens verdwijnt en daarmee voor vermijdbare kosten zorgt. Import van buitenlandsafval door HVC moet zoveel mogelijk worden voorkomen, maar dit mag niet leiden tot verhogen van de afval lasten.

Prullenbakken en ondergrondse vuilcontainers worden tijdig geleegd.

In Wormerland blijven we structureel investeren in goede rioolvoorzieningen.