Bijdrage VVD zienswijze
begroting GR OVER-gemeenten
Voor ons ligt de begroting 2018 en de meerjarenbegroting
2018-2021 GR OVER-gemeenten.
Gevraagd wordt de zienswijze
hierop van de Raad, waarna de begroting waarna de begroting zal worden
vastgesteld door het bestuur.
De uitgangspunten bij het
opstellen van de begroting vinden wij terug in het hoofdstuk genaamd Kader
OVER-gemeenten begroting.
Het college stelt voor om deze
begroting voor kennisgeving aan te nemen, en geen eigen zienswijze in te
dienen. Niet is aangegeven waarom deze tactiek moet worden gevolgd.
Dan de begroting zelf.
In het voorwoord wordt
uiteengezet hoe O G zich in de toekomst verder zal ontwikkelen, namelijk als
serviceorganisatie dienstbaar te zijn aan se deelnemende gemeenten, ondanks het
sterk toenemende aantal taken die er al zijn en in de toekomst nog zullen
komen.
In het hoofdstuk optimale
facilitering Dienstverlening Gemeenten vallen ons een paar dingen op.
In gemeenteland zijn een
aantal dingen standaard, terwijl elke afzonderlijke gemeente extra wensen zal hebben. Deze zogenaamd
couleur locale zal dan maatwerk opleveren voor zo'n gemeente. En maatwerk boven
op de standaard gaat gepaard met extra uren, dus extra kosten.
Voorwaarde hierbij is
natuurlijk dat er een sluitende urenverantwoording komt. Hiertoe zal in 2018
overgegaan worden van Exel naar een professionele applicatie voor planning en
tijdschrijven.
Vervolgens wordt aandacht
geschonken aan een gezond en stimulerend werkklimaat.
Er wordt geconstateerd dat er
een hoog ziekte verzuim is. Dat duidt er naar onze mening op dat er iets mis
moet zijn met het klimaat waarin gewerkt wordt. In het algemeen is dit vaak te
herleiden naar de top van de organisatie. Door te weinig sturing en te hoge
werkdruk zowel op de werkvloer als in het management ontstaan achterstanden en
dit komt niet ten goede aan de werksfeer.
Gaarne willen wij een discussie opstarten hoe de GR op dit punt kan worden gewijzigd, in die zin dat er een één-hoofdige leiding ontstaat, een directeur, die verantwoording schuldig is aan het bestuur van de GR. Hoe de gemeentesecretaris in dit plaatje past zal dan nader moeten worden onderzocht.
En dan de cijfers
De belangrijkste post in de begroting
is de post personeelslasten EUR 1.095.749
Hierin is begrepen 1 fte
wegens z.g. span of control management /afdelingen Gestreefd zal worden naar
één en enkelvoudige aansturing. Kosten EUR 90.000
Dit vraagt om nadere uitleg.
Voor begeleiding en ondersteuning
van de nieuwe colleges en raden is in 2018 geen bedrag opgenomen, met de
opmerking dat dit opgenomen dient te worden in de gemeentelijke kadernota.
Hoezo . Gaarne uitleg.
Verder zijn er in de
personeelskosten nog een aantal posten opgenomen die niet onvermeld mogen
blijven.
. ziekte vervanging EUR 156.660
. inhuur derden / digitalisering ; drie
posten samen EUR
102.556
. opleiding EUR 89000 = EUR 278.000
. Driessen: wie of wat is dit EUR 50.000
. Stichting Rijk: inkoopbureau EUR 110.250
Gaarne nadere toelichting op
deze posten
Tenslotte het
weerstandsvermogen van de organisatie. Deze zou 2.5% van het totaal aan lasten
moeten zijn. Dit komt neer op ruim EUR 300.000.
Is echter slechts EUR 45.712
Welke risico's loopt de gemeente
hiermee??