Fietsroute in het Wormer- en Jisperveld

De VVD in Wormerland wil een fietspad aanleggen tussen Jisp en Spijkerboor. Een onderzoek moet duidelijk maken waar de route het beste kan komen. Dat staat in het verkiezingsprogramma van de partij. Zie bijgesloten artikel in het NHD

,,Het is nog heel pril’’, zegt raadslid Fred Sanders van de VVD. ,,We vinden dat er, zoals in het Westzanerveld, ook een fietsroute in het Wormer- en Jisperveld zou kunnen komen. Je moet een natuurgebied niet alleen beheren, maar er ook van genieten.’’

Juist het deel van het Wormer- en Jisperveld tussen Jisp en Spijkerboor, geldt als een in Europees verband beschermd natuurgebied (Natura 2000). Volgens Sanders moet het idee dan ook ruim worden genomen: ,,Het mag op een andere locatie komen.’’

Sanders: ,,De waardering van het veenweidegebied hangt samen met het gebruik dat bewoners ervan maken. ,,Als ze er niet komen, blijft het een ver van mijn bed-verhaal. Vergelijk het met de wandel en fietsroutes door PWN-gebieden, daar staat op borden aangegeven wat je zoal ziet.’’

Een blik op de kaart leert dat een route tussen Jisp en Spijkerboor niet alleen problematisch is vanwege de natuurwaarden, maar ook praktische bezwaren kent. Er ligt nogal wat water tussen. ,,Alles kan, zegt Ed Zijp, van de gemeente Wormerland en voormalig boswachter in het gebied. Hij is ook voorstander van licht recreatief gebruik, maar dit lijkt welhaast onmogelijk, denkt hij. ,,Je moet heel veel bruggen aanleggen.’’

Hij heeft wel een andere optie. ,,Tussen de Jisperdijk en het Noordhollands kanaal ligt al een fietspad door het Wormer- en Jisperveld. Die bevindt zich bij mijn weten precies op de grens van het Natura 2000-gedeelte. Als je daar vanaf Jisp overheen fietst, kun je linksaf over de Kanaaldijk naar Spijkerboor.’’

Een knelpunt is de breedte van de Kanaaldijk, omdat automobilisten en fietsers daar last van elkaar hebben. Zijp: ,,Ik heb wel eens gedacht: misschien is het mogelijk om bovenop de dijk een apart fietspad aan te leggen.’’