Kadernota 2024 - VVD Wormerland

In de bespreking over de Kadernota 2024 heeft de VVD extra aandacht besteed aan: Ontwikkelingen in Oostzaan, Ruimtelijke Ontwikkeling, Monumenten, Sociaal Domein, Leefomgeving, BHV-post in Oostknollendam en het Gemeentehuis.

Geacht College, Mevrouw de Voorzitter, Portefeuillehouders, collega Raadsleden en toehoorders,

Alvorens aandacht te besteden aan zowel het voorjaarsbericht en de kadernota enkele opmerkingen:
De VVD fractie neemt met genoegen kennis van de resultaten van de werkzaamheden van het college tot nu toe verricht. Specifiek denken wij ondermeer aan:
. Het Burgerberaad wonen
. De woonunits aan de Poelweg voor spoedzoekers en starters
. De aanstaande realisatie van de revitalisering van de Gele Lisstraat
. Inzet op verduurzaming. Denk aan de verdubbeling van capaciteit van het transformatorstation Wijdewormer.

Oostzaan

Onlangs rondde de Raad van de gemeente Oostzaan haar onderzoek naar haar eigen zelfstandig bestaansrecht af en nam een motie aan die de haar omringende gemeenten oproept met haar in bespreking te treden met betrekking tot vormen van samenwerking in het algemeen aan. Onze fractie heeft hiervan kennis genomen en ondersteunt het starten van dergelijke gesprekken.

Ruimtelijke Ontwikkeling

Voorzitter, Portefeuillehouder in programma 2, wordt onder het kopje Heerenhuis Spijkerboor vermeld dat er vooralsnog geen zicht is op een nieuwe pachter. De situatie met betrekking tot het Heerenhuis vervult ons daarmee met de nodige zorg, zoals ook blijkt uit de eerder mede door onze fractie gestelde vragen.
Wat is de status van de plannen met het Heerenhuis en wanneer kunnen wij hieromtrent inhoudelijk nader geïnformeerd worden ?

Monumenten

Wij merken hierbij op, dat stilstand vaak tot achteruitgang leidt en dat wij beelden zoals ons toekwamen via Facebook waarbij de inventaris van de vroegere Vermaning te Wormer achteloos op een aanhanger gebonden met een net er over heen, naar men zegt op weg naar een passende opslagplaats voor hergebruik bij herbouw op de Zaanse Schans niet opnieuw wensen te zien. Terzijde overigens de vraag naar de opslag van de inventaris van de Vermaning: waar is deze inventaris opgeslagen en vindt opslag plaats met inachtname van de historische waarde van deze inventaris ?  De aandacht voor ons erfgoed is mede door de belangstelling vanuit de raad binnen onze gemeente toegenomen en toch maken we ons nog zorgen. Wat dat betreft zijn wij een voorstander van een inventarisatie van de verdwenen monumenten, de gebouwen en woningen, met sluizen en molens als voorbeelden, die afgelopen eeuw verdwenen zijn. We kijken ook vooral vooruit, wat we bouwen moet in de toekomst gewaardeerd worden, van kwaliteit zijn en niet alleen voor huisvesting en het huisvesten van werkgelegenheid zorgen. Wat we bijvoorbeeld in de Zaanoever gaan bouwen en/of laten bouwen, daar moeten toekomstige generaties ook trots op kunnen worden.

Sociaal Domein

Met betrekking tot de WMO het volgende: in Binnenlands bestuur van 11 juni 2023 verscheen een artikel over de Gezinscoaches zoals werkzaam binnen de gemeente Wormerland en het succes hiervan. Bij de invoering van de gezinscoaches werd gesteld dat deze coaches zichzelf zouden terugverdienen, of in de woorden van het artikel zoals verschenen in binnenlands Bestuur: “Door de inzet van de gezinscoaches konden alle maatschappelijk werkers, opvoedcoaches en ambulante hulpverleners de deur uit en halveerden de kosten. De gezinscoaches verdienen hun salaris dus terug.” Echter voorzitter en portefeuillehouder, onder het kopje Jeugdhulp lokaal, specifiek Veilig Thuis valt te lezen dat de bijdrage aan de GGD voor Veilig Thuis, op grond van de beoogde bijdrage voor 2023 structureel met € 30.000 dient te worden verhoogd en dat het hier een uitbreiding betreft van het aantal medewerkers bij Veilig Thuis, waarover regionaal bestuurlijk is besloten. Maatschappelijk werkers, opvoedcoaches en ambulante hulpverleners konden toch de deur uit en hoe moet het begrip “halvering van de kosten”, worden uitgelegd, nu ook de bijdrage van Wormerland in de kosten van Veilig Thuis toeneemt ? Schieten we ons zelf met de gezinscoaches niet in eigen voet, nu er per saldo op dit domein juist meer betaald wordt ? Graag uw inhoudelijke reactie.

Leefomgeving

In programma 5, de Leefomgeving wordt aandacht gevraagd voor het opruimen van bootwrakken. Wrakken waarvan de eigenaar niet achterhaald kan worden, kunnen in opdracht van de gemeente worden verwijderd waarbij de gemeente opdraait voor de saneringskosten. Onze fractie vraagt zich af of er niet alleen een saneringsprogramma voor het opruimen van bootwrakken moet komen, maar ook een actief gehandhaafd ligplaatsenbeleid op basis van een vergunningenstelsel. Namelijk, niet alleen langs de Zaanoever maar ook in ons binnenwater zien we bedrijvigheid op schepen ontstaan waarvan het aanzien ons zorgen baart voor de aard van de activiteit. Graag uw reactie.

BHV Oost-Knollendam

In het gecombineerde voorjaarsbericht en de kadernota wordt aangegeven dat het noodzakelijk is de bluspomp van de burgerhulpverleningspost te Oostknollendam te vervangen. Dit om branden te blussen waar de tankautospuit van der brandweer geen toegang heeft. Voorzitter, vanzelfsprekend dienen de vrijwilligers van de Burgerhulpverleningspost van passend materieel voorzien te zijn. Tegelijkertijd wordt vermeld dat deze pomp zal worden ingezet op locaties waar de brandweer geen toegang heeft. Naar aanleiding hiervan het volgende: of de brandweer beschikt over materieel dat overal kan worden ingezet, is een beleidskeuze van de brandweer zelf. In situaties waarbij de brandweer er zelf voor kiest om niet te beschikken over het passend materieel en andere prioriteiten stelt, waarom moet de gemeente hierin dan voorzien ? Feitelijk komt het hier op neer dat de brandweer er om haar moverende redenen er voor kiest om niet de beschikking te hebben over noodzakelijk materieel teneinde eventueel noodzakelijke brandweerzorg te verlenen die van haar verwacht mag worden en dan er stilzwijgend van uitgaan dat de gemeente het probleem voor haar oplost, door de gemeente in een situatie te brengen waarin de gemeente geen andere keuze heeft dan de benodigde pompinstallatie aan te schaffen. Graag uw inhoudelijke reactie in deze.

Gemeentehuis

Het Gemeentehuis.  In het gecombineerde Voorjaarsbericht en Kadernota 2023 valt te lezen dat het energiebudget voor 2023 met € 60.000 tot € 121.000 dient te worden verhoogd en wordt het vermoeden uitgesproken dat in 2024 een bedrag van € 60.000 zal moeten worden bijgeraamd. Dit ondanks het feit dat blijkens het raadsvoorstel 2021/55, behandeld in de voorronde d.d. 14-09-2021 onder auspiciën van voormalig wethouder Halewijn en aangenomen in een daarop volgende Raadsvergadering omstreeks 224 zonnepanelen een investering vertegenwoordigende van € 80.000 exclusief BTW op het gemeentehuis zijn gelegd en dat er reeds eerder elektriciteits-besparende maatregelen in het gemeentehuis zijn getroffen. Uitgaande van het feit dat het totale stroomgebruik binnen het gemeentehuis niet is toegenomen en de d.m.v. de zonnepanelen opgewekte stroom gesaldeerd wordt met het daadwerkelijk stroomgebruik, ontstaat de vraag hoe het kan gebeuren dat de toegenomen stroomprijs niet gecompenseerd wordt met elektriciteit afkomstig uit de voor € 80.000 exclusief btw geïnstalleerde zonnepanelen ? Daarnaast het volgende: in reguliere huurcontracten is het gewoonte, om voor zover verhuurder de huurder voorziet van gas, water en licht een clausule op te nemen, opdat d.m.v. nacalulatie de daadwerkelijke kosten van het verbruik van gas, water en licht voor rekening van huurder komen. Graag vernemen wij van u, of in het huurcontract met Overgemeenten een dergelijke bepaling is opgenomen en mocht dit niet zo zijn, waarom dit achterwege is gebleven. Daarnaast vernemen wij graag, wat indien een dergelijke bepaling in het huurcontract is opgenomen, de uitwerking hiervan is voor de aangekondigde toekomstige bijraming in 2023 en 2024.                                                                                                Uw college geeft in deze aan dat met ingang van 2024 Overgemeenten de westvleugel op de eerste etage niet meer zal huren, zodat de desbetreffende ruimte vermoedelijk niet gebruikt zal worden en dat hiervoor een opvolgend huurder gezocht zal moeten worden. Dit roept bij ons de vraag op of uw college bij eventuele verhuur van de westvleugel bereid is om de kosten van het daadwerkelijk energieverbruik d.m.v. een daartoe geëigende contractuele bepaling voor rekening van de uiteindelijk huurder te laten komen ? Zo nee waarom niet.

De vervanging van het audiovisueel systeem: voorzitter, portefeuillehouder de audiovisuele installatie zoals aanwezig in de Raadszaal, de groene en blauwe zaal functioneert niet naar behoren en de gesignaleerde problemen vallen ook niet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid binnen het huidige systeem op te lossen. Dit gegeven, dwingt ons min of meer om het huidige systeem te vervangen door een wel betrouwbaar functionerend systeem. Onze voorkeur gaat daarbij uit naar een volwaardig systeem in de Raadzaal waarmee volwaardig hybride vergaderen in de raadszaal mogelijk wordt en een minimaal systeem voor de groene en blauwe zaal.

Tot zover onze bijdrage in eerste instantie; dank voor uw aandacht !

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

In 2e instantie

Mevrouw de Voorzitter, de VVD fractie van de gemeente Wormerland dankt de portefeuillehouders in deze voor de beantwoording van de gestelde vragen en opmerkingen. Op grond hiervan zal onze fractie instemmen met beslispunt

1. Waarin verzocht wordt het voorjaarsbericht 2023 vast te stellen, inclusief de hierin opgenomen begrotingswijziging;
  1. Een krediet ten bedrage van € 3.104.194 in 2023 beschikbaar te stellen ter financiering van de aankoop van woonunits ten behoeve van opvang van vluchtelingen uit de Oekraïne en deze in 3 jaar af te schrijven, het voorgaande onder voorwaarde dat de kapitaallasten hiermee verband houdende worden vergoed door het Rijk;
  2. Het ter beschikking stellen van een krediet ten bedrag van € 251.000 voor de vervanging van de audiovisuele raadszaal installatie;
  3. De indeling van de kadernota, de opgenomen rubricering van de diverse zaken, onder de kopjes Onontkoombaar, Noodzakelijk en Gewenst;
  4. Gelet op de negatieve saldi  van deze kadernota , vooralsnog alleen de zaken genoemd als “onontkoombaar”, vast te stellen en te verwerken in de concept begroting 2024 – 2027;
  5. Voor de overige zaken, “noodzakelijk” en “gewenst”, een nadere afweging en definitieve keuzes te maken bij de behandeling en besluitvorming door de Raad over de Begroting 2024 – 2027, dit afhankelijk van de dan zichtbare meerjarige saldi .