Geacht College, Mevrouw de Voorzitter, Portefeuillehouders, collega
Raadsleden en toehoorders,
Alvorens aandacht te besteden aan zowel het
voorjaarsbericht en de kadernota enkele opmerkingen:
De VVD fractie neemt met genoegen kennis van de resultaten van de werkzaamheden van het college tot nu toe verricht. Specifiek denken wij ondermeer aan:
. Het Burgerberaad wonen
. De woonunits aan de Poelweg voor spoedzoekers en starters
. De aanstaande realisatie van de revitalisering van de Gele Lisstraat
. Inzet op verduurzaming. Denk aan de verdubbeling van capaciteit van het
transformatorstation Wijdewormer.
Oostzaan
Onlangs rondde de Raad van de gemeente
Oostzaan haar onderzoek naar haar eigen zelfstandig bestaansrecht af en nam een motie aan die de haar omringende
gemeenten oproept met haar in bespreking te treden met betrekking tot vormen
van samenwerking in het algemeen aan. Onze fractie heeft hiervan kennis genomen
en ondersteunt het starten van dergelijke gesprekken.
Ruimtelijke Ontwikkeling
Voorzitter, Portefeuillehouder in programma 2,
wordt onder het kopje Heerenhuis Spijkerboor vermeld dat er vooralsnog geen
zicht is op een nieuwe pachter. De situatie met betrekking tot het Heerenhuis
vervult ons daarmee met de nodige zorg, zoals ook blijkt uit de eerder mede
door onze fractie gestelde vragen.
Wat is de status van de plannen met het Heerenhuis en wanneer kunnen wij
hieromtrent inhoudelijk nader geïnformeerd worden ?
Monumenten
Wij merken hierbij op, dat stilstand vaak tot
achteruitgang leidt en dat wij beelden zoals ons toekwamen via Facebook waarbij
de inventaris van de vroegere Vermaning te Wormer achteloos op een aanhanger
gebonden met een net er over heen, naar men zegt op weg naar een passende
opslagplaats voor hergebruik bij herbouw op de Zaanse Schans niet opnieuw
wensen te zien. Terzijde overigens de vraag naar de opslag van de inventaris
van de Vermaning: waar is deze inventaris opgeslagen en vindt opslag plaats met
inachtname van de historische waarde van deze inventaris ? De aandacht voor ons erfgoed is mede door de
belangstelling vanuit de raad binnen onze gemeente toegenomen en toch maken we
ons nog zorgen. Wat dat betreft zijn wij een voorstander van een inventarisatie
van de verdwenen monumenten, de gebouwen en woningen, met sluizen en molens als
voorbeelden, die afgelopen eeuw verdwenen zijn. We kijken ook vooral vooruit,
wat we bouwen moet in de toekomst gewaardeerd worden, van kwaliteit zijn en
niet alleen voor huisvesting en het huisvesten van werkgelegenheid zorgen. Wat
we bijvoorbeeld in de Zaanoever gaan bouwen en/of laten bouwen, daar moeten
toekomstige generaties ook trots op kunnen worden.
Sociaal Domein
Met betrekking tot de WMO het volgende: in
Binnenlands bestuur van 11 juni 2023 verscheen een artikel over de
Gezinscoaches zoals werkzaam binnen de gemeente Wormerland en het succes
hiervan. Bij de invoering van de gezinscoaches werd gesteld dat deze coaches
zichzelf zouden terugverdienen, of in de woorden van het artikel zoals
verschenen in binnenlands Bestuur: “Door de inzet van de gezinscoaches konden
alle maatschappelijk werkers, opvoedcoaches en ambulante hulpverleners de deur
uit en halveerden de kosten. De gezinscoaches verdienen hun salaris dus terug.”
Echter voorzitter en portefeuillehouder, onder het kopje Jeugdhulp lokaal,
specifiek Veilig Thuis valt te lezen dat de bijdrage aan de GGD voor Veilig
Thuis, op grond van de beoogde bijdrage voor 2023 structureel met € 30.000
dient te worden verhoogd en dat het hier een uitbreiding betreft van het aantal
medewerkers bij Veilig Thuis, waarover regionaal bestuurlijk is besloten.
Maatschappelijk werkers, opvoedcoaches en ambulante hulpverleners konden toch
de deur uit en hoe moet het begrip “halvering van de kosten”, worden uitgelegd,
nu ook de bijdrage van Wormerland in de kosten van Veilig Thuis toeneemt ?
Schieten we ons zelf met de gezinscoaches niet in eigen voet, nu er per saldo
op dit domein juist meer betaald wordt ? Graag uw inhoudelijke reactie.
Leefomgeving
In programma 5, de Leefomgeving wordt aandacht
gevraagd voor het opruimen van bootwrakken. Wrakken waarvan de eigenaar niet
achterhaald kan worden, kunnen in opdracht van de gemeente worden verwijderd
waarbij de gemeente opdraait voor de saneringskosten. Onze fractie vraagt zich
af of er niet alleen een saneringsprogramma voor het opruimen van bootwrakken
moet komen, maar ook een actief gehandhaafd ligplaatsenbeleid op basis van een
vergunningenstelsel. Namelijk, niet alleen langs de Zaanoever maar ook in ons
binnenwater zien we bedrijvigheid op schepen ontstaan waarvan het aanzien ons
zorgen baart voor de aard van de activiteit. Graag uw reactie.
BHV Oost-Knollendam
In het gecombineerde voorjaarsbericht en de
kadernota wordt aangegeven dat het noodzakelijk is de bluspomp van de
burgerhulpverleningspost te Oostknollendam te vervangen. Dit om branden te
blussen waar de tankautospuit van der brandweer geen toegang heeft. Voorzitter,
vanzelfsprekend dienen de vrijwilligers van de Burgerhulpverleningspost van
passend materieel voorzien te zijn. Tegelijkertijd wordt vermeld dat deze pomp
zal worden ingezet op locaties waar de brandweer geen toegang heeft. Naar
aanleiding hiervan het volgende: of de brandweer beschikt over materieel dat
overal kan worden ingezet, is een beleidskeuze van de brandweer zelf. In
situaties waarbij de brandweer er zelf voor kiest om niet te beschikken over
het passend materieel en andere prioriteiten stelt, waarom moet de gemeente
hierin dan voorzien ? Feitelijk komt het hier op neer dat de brandweer er om haar
moverende redenen er voor kiest om niet de beschikking te hebben over
noodzakelijk materieel teneinde eventueel noodzakelijke brandweerzorg te
verlenen die van haar verwacht mag worden en dan er stilzwijgend van uitgaan
dat de gemeente het probleem voor haar oplost, door de gemeente in een situatie
te brengen waarin de gemeente geen andere keuze heeft dan de benodigde
pompinstallatie aan te schaffen. Graag uw inhoudelijke reactie in deze.
Gemeentehuis
Het Gemeentehuis. In het gecombineerde Voorjaarsbericht en
Kadernota 2023 valt te lezen dat het energiebudget voor 2023 met € 60.000 tot €
121.000 dient te worden verhoogd en wordt het vermoeden uitgesproken dat in
2024 een bedrag van € 60.000 zal moeten worden bijgeraamd. Dit ondanks het feit
dat blijkens het raadsvoorstel 2021/55, behandeld in de voorronde d.d.
14-09-2021 onder auspiciën van voormalig wethouder Halewijn en aangenomen in
een daarop volgende Raadsvergadering omstreeks 224 zonnepanelen een investering
vertegenwoordigende van € 80.000 exclusief BTW op het gemeentehuis zijn gelegd
en dat er reeds eerder elektriciteits-besparende maatregelen in het gemeentehuis
zijn getroffen. Uitgaande van het feit dat het totale stroomgebruik binnen het
gemeentehuis niet is toegenomen en de d.m.v. de zonnepanelen opgewekte stroom
gesaldeerd wordt met het daadwerkelijk stroomgebruik, ontstaat de vraag hoe het
kan gebeuren dat de toegenomen stroomprijs niet gecompenseerd wordt met
elektriciteit afkomstig uit de voor € 80.000 exclusief btw geïnstalleerde
zonnepanelen ? Daarnaast het volgende: in reguliere huurcontracten is het
gewoonte, om voor zover verhuurder de huurder voorziet van gas, water en licht
een clausule op te nemen, opdat d.m.v. nacalulatie de daadwerkelijke kosten van
het verbruik van gas, water en licht voor rekening van huurder komen. Graag
vernemen wij van u, of in het huurcontract met Overgemeenten een dergelijke
bepaling is opgenomen en mocht dit niet zo zijn, waarom dit achterwege is
gebleven. Daarnaast vernemen wij graag, wat indien een dergelijke bepaling in
het huurcontract is opgenomen, de uitwerking hiervan is voor de aangekondigde
toekomstige bijraming in 2023 en 2024. Uw
college geeft in deze aan dat met ingang van 2024 Overgemeenten de westvleugel
op de eerste etage niet meer zal huren, zodat de desbetreffende ruimte
vermoedelijk niet gebruikt zal worden en dat hiervoor een opvolgend huurder
gezocht zal moeten worden. Dit roept bij ons de vraag op of uw college bij
eventuele verhuur van de westvleugel bereid is om de kosten van het
daadwerkelijk energieverbruik d.m.v. een daartoe geëigende contractuele
bepaling voor rekening van de uiteindelijk huurder te laten komen ? Zo nee
waarom niet.
De vervanging van het
audiovisueel systeem: voorzitter, portefeuillehouder de audiovisuele
installatie zoals aanwezig in de Raadszaal, de groene en blauwe zaal
functioneert niet naar behoren en de gesignaleerde problemen vallen ook niet
met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid binnen het huidige systeem op te
lossen. Dit gegeven, dwingt ons min of meer om het huidige systeem te vervangen
door een wel betrouwbaar functionerend systeem. Onze voorkeur gaat daarbij uit
naar een volwaardig systeem in de Raadzaal waarmee volwaardig hybride
vergaderen in de raadszaal mogelijk wordt en een minimaal systeem voor de
groene en blauwe zaal.
Tot zover onze bijdrage in eerste instantie; dank voor uw aandacht !
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
In 2e instantie
Mevrouw de Voorzitter, de VVD fractie van
de gemeente Wormerland dankt de portefeuillehouders in deze voor de
beantwoording van de gestelde vragen en opmerkingen. Op grond hiervan zal onze
fractie instemmen met beslispunt
- Waarin verzocht wordt het voorjaarsbericht 2023 vast te stellen,
inclusief de hierin opgenomen begrotingswijziging;
- Een krediet ten bedrage van € 3.104.194 in 2023 beschikbaar te
stellen ter financiering van de aankoop van woonunits ten behoeve van
opvang van vluchtelingen uit de Oekraïne en deze in 3 jaar af te
schrijven, het voorgaande onder voorwaarde dat de kapitaallasten hiermee
verband houdende worden vergoed door het Rijk;
- Het ter beschikking stellen van een krediet ten bedrag van €
251.000 voor de vervanging van de audiovisuele raadszaal installatie;
- De indeling van de kadernota, de opgenomen rubricering van de
diverse zaken, onder de kopjes Onontkoombaar, Noodzakelijk en Gewenst;
- Gelet op de negatieve saldi
van deze kadernota , vooralsnog alleen de zaken genoemd als
“onontkoombaar”, vast te stellen en te verwerken in de concept begroting
2024 – 2027;
- Voor de overige zaken, “noodzakelijk” en “gewenst”, een nadere
afweging en definitieve keuzes te maken bij de behandeling en
besluitvorming door de Raad over de Begroting 2024 – 2027, dit afhankelijk
van de dan zichtbare meerjarige saldi .