Algemene Beschouwingen Begroting 2025

Algemene beschouwingen zoals uitgesproken door VVD-Fractievoorzitter Martijn Doorenbos

Algemene beschouwingen VVD Wormerland voor Begroting 2025

Vandaag bespreken en besluiten wij omtrent de begroting  gemeente Wormerland 2025 en de jaren daarna. Vandaag gaat het nog goed, maar er zijn grote zorgen over de herijking van het gemeentefonds in 2026, het z.g. Ravijnjaar, en het hieruit voortvloeiend tekort van € 3,9 miljard euro voor alle gemeenten gezamenlijk. 

Wel krijgen gemeenten er vanaf 2025 door hogere inflatieverwachting ongeveer € 150 miljoen erbij. Dit bedrag zal in latere jaren afgebouwd worden.
Voor gemeentebesturen is het een forse opgave om tot een sluitende begroting te komen met ingang van 2026. Daarbij zijn zij niet alleen gehouden aan wet- en regelgeving, maar moeten  zij ook rekenschap geven aan maatschappelijke normen.

De VVD fractie van de gemeente Wormerland is blij met een sluitende begroting  maar betreurt tegelijkertijd het feit, dat het sluitend maken van de begroting gedeeltelijk met incidentele financiële middelen heeft moeten plaatsvinden.  Wij moeten  ons bewust zijn dat het sluitend maken van de begroting met incidentele financiële middelen maar éénmalig mogelijk is.

De jarenlange tekorten op jeugdzorg, de opschalingskorting, de te verwachten bezuinigingen voortkomende uit het Ravijnjaar 2026 en het voornemen tot verdere decentralisatie van rijkstaken naar de gemeenten geven reden tot de noodzaak van bezuinigen.
Mits overwogen en gemotiveerd is er voor de VVD fractie veel bespreekbaar. Nadrukkelijk merken wij hierbij op dat er ook onderwerpen van bezuiniging zijn die niet bespreekbaar zijn, zoals het sluiten van het zwembad. Het zwembad is immers van groot maatschappelijk belang binnen onze gemeente.

 Na deze inleidende opmerkingen, kom ik toe aan de verschillende programma’s en merk het volgende op:

 Programma 1 De weerstandsvermogen ratio

In het coalitieprogramma is het weerstandsvermogensratio gesteld op 1,5  In de begroting zien wij dit cijfer oplopen naar 2.  De VVD verneemt graag een toelichting op deze verschuiving door de portefeuillehouder.

 Programma 2  Ruimtelijke ontwikkeling

Voor de realisatie van de bouw van nieuwe woningen staan verschillende woningbouwprojecten op stapel in verschillende fases van vergunningverlening.
Wij constateren dat feitelijke realisatie van bouwplannen vanwege de vele  aangespannen juridische procedures,  vertraging oploopt.
Hierdoor onthouden enkele mogelijke belanghebbenden vele jongeren en mensen met een acute woonvraag de mogelijkheid hun leven, toekomst en gezin vorm te geven. Tegen deze achtergrond het verzoek aan degenen die bezwaar willen aantekenen tegen een voorgenomen bouwplan om  eerst in constructief gesprek te treden met de aanvragers van het desbetreffende bouwplan.
Vaak kan er meer dan gedacht en is de aanvrager bereid om via een aanpassing van het bouwplan het mogelijke bezwaar op te lossen en wordt daarmee een tijdrovende en dure bezwaarschriftenprocedure voorkomen !

 Programma 3 en 4, Sociaal Domein

De wijze van bekostiging van zowel de WMO als de Jeugdzorg zal met ingang van 1 januari 2026 wijzigen. Voor beide voorzieningen zal dan een inkomensafhankelijke eigen bijdrage verschuldigd zijn.
Dit is nodig gezien de onevenredige  vraag naar ondersteuning voor met name de huishoudelijke hulp na het wegvallen van de eigen bijdrage enige jaren geleden.

Helaas moeten we constateren dat de kosten voor de jeugdzorg, ondanks de inspanningen van het ambtelijke apparaat, niet onder controle zijn te krijgen.
Voor zover wij kunnen zien zijn maatregelen zoals een budgetplafond in combinatie met een wachtlijst waar dat kan, een concrete mogelijkheid om de kosten van jeugdzorg te beheersen.

 Programma 5:  De Leefomgeving

Afgelopen jaar heeft laten zien dat onder invloed van klimaatverandering het onderhoud van openbare ruimte en leefomgeving niet meer voldoet.
Denk daarbij aan het onderlopen van straten door hevig regenval. In de toekomst zullen onderhoudsprogramma's  aangepast moeten worden aan deze veranderde weersomstandigheden. 
Ook het openbaar vaarwater valt onder de openbare ruimte. Opvallend is te zien dat de Zaanoever aan de kant van Wormer de laatste tijd verrommeld. Dat vinden wij ongewenst, zeker gezien de verrijzenis van de nieuwe woonwijk in de Zaandriehoek.
Steeds meer vaartuigen in verschillende staat van verval, danwel onderhoud nemen ligplaats in,  aan de "Wormer" oever. Wij stellen voor om havengeld te heffen tegen een stevig tarief en indien de eigenaar van deze vaartuigen niet woonachtig is in Wormerland  ook toeristenbelasting te heffen. Dat geeft de gemeente inkomsten waaruit zij bijvoorbeeld  de regulering van ligplaatsen kan bekostigen.

Dan het Heerenhuis in Spijkerboor: Om het Heerenhuis in stand te houden is kostbaar groot onderhoud noodzakelijk. Door de aard en ligging is exploitatie op economisch verantwoorde wijze  in huidige vorm vermoedelijk niet mogelijk. Hoezeer wij ons ook bewust zijn van de behoefte aan een plek van samenkomen voor de inwoners van Spijkerboor menen wij dat het Heerenhuis daarvoor in huidige vorm niet geschikt is.
De VVD fractie van de gemeente Wormerland pleit er dan ook voor om samen met de inwoners van Spijkerboor te zoeken naar een passende oplossing, waarbij verkoop niet uitgesloten is. Dit laatste nadrukkelijk onder voorwaarde dat zowel de belangen van Het Heerenhuis als de Spijkerboorder gemeenschap hiermee optimaal gebaat zijn.

 Programma 6: Bestuur en Organisatie:

Accountants- en Advieskantoor BDO heeft in zijn jaarlijkse benchmarkonderzoek  geconstateerd dat de gemeentelijke lasten in Wormerland “gevaarlijk hoog” zijn. Voor 2025 wordt toch een verhoging van de OZB voorgesteld. Weliswaar wordt de verhoging voor een belangrijk deel  gecompenseerd door verlaging van de HHNK lasten, maar  gecorrigeerd voor de stijging ten gevolge van de overname van wegen is toch sprake van  1% verhoging van de OZB die de inflatiecorrectie te boven gaat.
De VVD fractie van de gemeente Wormerland, constateert, dat de belastingcapaciteit van inwoners en bedrijven binnen de gemeente Wormerland zijn grenzen kent. Als uitgangspunt voor de komende jaren dient de OZB stijging vooralsnog beperkt te blijven tot de inflatiecorrectie. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan zal er moeten worden bezuinigd. Dit klinkt impopulair, maar het is niet anders.

   OVER-gemeenten:

Onze gemeenschappelijke samenwerkingsregeling met de gemeente Oostzaan vergt bij voortduring onze aandacht. Ook dit jaar vraagt OVER-gemeenten om extra investering. 
Enerzijds om de organisatie toekomstbestendig te houden, anderzijds omdat er nieuwe taken bij de decentrale overheid zijn neergelegd.
Daardoor is het werkzaamhedenpakket van OVER-gemeenten uitgebreid , en dat moet ook  bekostigd  worden. Na intensief overleg tussen "OVER" en de betrokken gemeenten is er overeenstemming bereikt over de extra investering. 
Zowel "OVER" als de deelnemende gemeenten zullen zich moeten realiseren, dat ook deze extra investering moet worden opgebracht door onze inwoners en dat zij hierbij mogen verwachten dat de kwaliteit van dienstverlening door "OVER" optimaal is.
Het noodzakelijk door de Raad moeten amenderen van raadsvoorstellen, opgesteld door "OVER", vanwege inhoudelijke tekortkomingen, is in dit licht onaanvaardbaar. Ook dient "OVER" haar taalgebruik zakelijk en efficiënt te houden om de nodeloos lange rapporten en voorstellen te vermijden.

   De gemeentelijke toekomst:

Alles overziende stelt onze fractie vast, dat de vanavond vast te stellen begroting in de huidige situatie het meest optimale scenario weerspiegeld. Gestreefd wordt naar een zo gezond mogelijke duurzame balans van inkomsten en uitgaven. In dit kader een woord van dank aan betrokken ambtenaren en het college.

Ook de gemeente Wormerland ontkomt niet aan de herziening van het gemeentefonds en zal haar uitgaven in lijn moeten brengen met de ontvangsten uit het fonds.
Moeilijke en lastige keuzes alsmede bezuinigingen zullen aan de orde zijn, wanneer de gemeente Wormerland een duurzame financiële basis beoogd en daarmee toekomstperspectief wil houden en tegelijkertijd een aantrekkelijke partner te zijn, in enige vorm van toekomstige gemeentelijke samenwerking.
Wel merkt de VVD fractie van de gemeente Wormerland daarbij op, dat zij er op vertrouwt dat mogelijke toekomstige gemeentelijke samenwerkingspartners op vergelijkbare wijze op hun financiële huishouding passen. Het kan immers niet zo zijn, dat de inwoners van de gemeente Wormerland de financiële gevolgen gaan  dragen van door andere gemeenten gemaakte keuzes.

 Wormer, 6 nov 2024