6.1 Waar de gemeente dienstbaar en modern is
De gemeente gaat met de
tijd mee en staat voor ons klaar op verschillende manieren. Verdere
digitalisering heeft daarom een hoge
prioriteit. Als bewoners producten (zoals een paspoort) digitaal kunnen
aanvragen, is dat wel zo gemakkelijk. Het is vanzelfsprekend dat de gemeente
een digitaal loket heeft. Zo kunnen we onze zaken regelen, wanneer het ons
uitkomt. Het is normaal dat de gemeente opneemt wanneer je ze belt, en dat de
gemeente er alles aan doet om je goed te helpen.
De gemeente is er voor ons, niet andersom.
Face-to-face contact blijft mogelijk. Ook hier staan kwaliteit en gemak centraal.
Openingstijden van het gemeenteloket passen bij de behoefte van onze inwoners.
Daarnaast zijn er contactmomenten in wijken en dorpen en desgewenst gesprekken
aan de keukentafel met medewerkers van de gemeente. De gemeente is betrouwbaar
en gemeentelijk procedures zijn goed inzichtelijk en inwoners worden niet van het kastje
naar de muur gestuurd! Computers en ICT voldoen aan de meest recente
beveiligingseisen, zodat persoonsinformatie altijd beveiligd is en de privacy
gewaarborgd.
OVER-Gemeenten (“OVER”) speelt een centrale rol in het streven naar
zelfstandigheid van Wormerland en Oostzaan. Beide gemeenten hebben zich in het
verleden gerealiseerd dat een gezamenlijke ambtelijke organisatie kan leiden
tot een efficiëntere dienstverlening en tot besparingen door een toename van de
ambtelijke schaalgrootte.
Vanuit de gemeenten Wormerland en
Oostzaan is de ambtelijke samenwerking OVER als alternatief geponeerd voor een
fusie, waarbij de menselijke maat, het karakter van bestaande gemeenten, de
korte lijnen tussen gemeentelijke overheid en inwoners zo goed mogelijk worden
gewaarborgd.
De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat de organisatie van OVER en de
positie van OVER t.o.v. de participerende gemeenten dient te worden aangepast.
Een meer bedrijfsmatige organisatie en daarbij behorende rapportage naar
aandeelhouders (gemeenten en hun controlerende instellingen) en overige
belanghebbenden (burgers, lokale verenigingen, belangen groepen maar ook
debiteuren en crediteuren) ligt voor de hand. Op basis van onze analyse komen
wij tot de conclusie dat de meest geëigende rechtsvorm voor OVER een coöperatie
is.
De VVD ziet OVER-gemeenten in de toekomst meer als een coöperatieve
inkoopcentrale en acht het raadzaam om de leiding daarvan een minder politiek
karakter te geven. Dat houdt in dat wethouders van de aangesloten gemeenten
niet een besturende functie vervullen, maar een functie van supervisie, een commissaris dus. In deze
opzet betalen de deelnemende gemeenten een vaste vergoeding op basis van het
aantal inwoners voor een nader vast te stellen basis pakket; eventuele
aanvullende specifieke diensten worden dan op uur basis in rekening gebracht.